Spring til indhold

OneDrive vs. OneDrive for Business

OneDrive eller OneDrive for business. Forskellen er desværre ikke helt så enkelt som man kunne håbe på. Det ene produkt er til private og det andet er målrettet mod erhvervslivet, men det handler ikke bare om priser. Der er væsentlige forskelle under motorhjelmen som det kan være noget kompliceret at holde styr på. Derfor denne oversigt, som forhåbentlig gør dig lidt klogere på OneDrive vs OneDrive for business.

 

OneDrive

OneDrive er tiltænkt som et produkt til private. Det adskiller sig dybest set ikke fra alle de andre velkendte fillagringstjenester i skyen såsom Dropbox eller Google Drive. Det er præcis det samme.

Du får som udgangspunkt 15GB personlig lagerplads i skyen med mulighed for at få op til 5GB mere hvis dine venner tilmelder sig. Du kan også købe mere plads, ligesom der er mulighed for ekstra plads hvis du køber en Windows mobiltelefon. Der er altså med andre ord rigeligt med muligheder for lagerplads i skyen med OneDrive. De eneste “begrænsninger” er, at dine filer ikke må være større end 10GB stykket, og at du maksimalt kan have 10 millioner filer liggende. Det må siges at være fint nok til lang de flestes behov.

Du organiserer dine filer via foldere i din filbrowser. Du kan dele dine filer med andre enten via et link eller invitere dem, hvis du kender deres email adresse. Dog er du begrænset i dine delingsmuligheder forstået på den måde, at du deler med enten “View” eller “Edit” rettigheder. Altså lidt alt eller intet rettigheder. Det virker dog fint til langt de fleste.

OneDrive er Microsofts forsøg på at snuppe markedsandele fra Dropbox og Google Drive og det fungerer præcis lige så godt. Det er vigtigt at gøre sig klart, at tjenester som OneDrive, Dropbox eller Google Drive ikke er erstatninger for en filserver, hvis du har brug for en sådan. Det er det ganske enkelt både for simpelt og på samme tid for bøvlet til. Det vil jeg komme tilbage til i en anden artikel.

 

OneDrive for business

Nu skulle man tro, at OneDrive for business er præcis det samme som OneDrive, bare med et par ekstra funktioner. Måske ligefrem en filserver i skyen? Gid det var så vel… men det er det desværre ikke. Du får godt nok 1TB plads til dine filer, men du får også nogle andre udfordringer.

OneDrive for business har sin oprindelse i det hedengange Groove, som blev opkøbt af Microsoft og derefter hurtigt skiftede navn til Sharepoint Workspaces. Nogenlunde samtidig med at Microsoft kom med Sharepoint 2010 skiftede Workspaces igen navn – denne gang til Skydrive Pro… som så i dag hedder OneDrive for business. Forvirringen er næsten total, men det korte af det lange er, at OneDrive for business er et produkt, der er relateret til Sharepoint, og dermed ikke “bare” en fildelingstjeneste som den almindelige OneDrive.

I en sharepoint verden bliver filer der uploades til Sharepoint modificeret. Sharepoint elsker metadata. Derfor bliver de filer du uploader til OneDrive for Business indekseret og modificeret med forskellige metadata. Det gør blandt andet, at du kan søge på indholdet i dine filer, hvis du logger på dit firmas Sharepoint website. Det er egentlig en ret fed feature, men omvendt vil mange finde det bekymrende, at alle virksomhedens filer på den måde modificeres bag ved tæppet.

Sharepoint er i min optik et produkt lidt i stil med en gammel bil. Det har sine finurligheder og dem skal man kunne leve med, hvis man vil bruge Onedrive for business. Dertil skal lægges, at når simpel fildeling skal igennem Sharepoint-møllen, så øger det sjældent hastigheden.

 

 

Navneforvirring

Her går det galt for Microsoft. Igen fristes jeg til at sige.

OneDrive og OneDrive for business er udviklet af to separate udviklingsteams. Det er også derfor de to produkter overhovedet ikke er det samme under motorhjelmen. I stedet for at samarbejde om ét fælles produkt, så virker det til at hvert hold kæmper en skyttegravskrig imod de andre. Ind fra højre kommer marketing og forsøger at brande de to produkter ens. De mener nok, at det er nemmere for forbrugerne at forstå. Præcis derfor sidder du nu og skal læse denne artikel og prøve at forstå, hvorfor noget, der hedder næsten det samme, og et stykke hen af vejen ser ud som det samme, slet ikke er det samme.

 

Opsummering

I sidste ende mener jeg, at OneDrive for business er et markant dårligere produkt end det gratis OneDrive der er målrettet til private brugere. Det kan man så undre sig over, når nu det er et produkt man skal betale for.

Updatering februar 2017: Microsoft har i den grad taget sig sammen, og det ændrer også markant konklusionen i denne artikel.

OneDrive for business klienten til Windows fungerer i dag præcis som OneDrive til private. De to klienter kører endda uden problem sideløbende på den samme PC. Du kan skelne de to på, at OneDrive for business har et blåt ikon nede i venstre hjørne, mens Onedrive til private er hvidt.

Jeg er selv skiftet over til at bruge OneDrive for business i Prokumo. Efter at have kørt med det i snart et år må jeg sige, at det faktisk fungerer rigtig godt. Tidligere tiders begrænsninger mærker man ikke noget til. Det føles ikke engang som en begrænsning, at det er Sharepoint der stadig ligger bag.

Alt i alt vil jeg i dag gerne anbefale brugen af OneDrive for business, hvis det ellers giver mening i forhold til din virksomhed.

Jeg håber denne artikel har gjort din forvirring bare en anelse mindre.

1 tanke om “OneDrive vs. OneDrive for Business”

  1. Microsoft har lige annonceret, at de hæver grænsen på filstørrelser fra 2GB til 10GB på OneDrive, så derfor har jeg opdateret artiklen i dag.
    Der kan dog godt gå et par dage inden ændringen har slået igennem for alle OneDrive brugere i hele verden.

    Ændringen fra 2GB til 10GB skulle også blive rullet ud på OneDrive for business i den nærmeste fremtid.

    Af andre ændringer kan nævnes deling af foldere direkte fra desktoppen og upload af hele mapper via OneDrive websitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *